Meirän nuarisotalua on juhulittu koko vuaren, kun soon tullu kunniootettuhun saran vuaren ikähän. Loppuhuipennuksena oli taloon hirstoriikkihin perustuva näytelmä. jota esitettihin toistakymmentä kertaa. Mullakin oli siinä sellaanen Olgan rooli. Soli niitä suamalaasia, jokka oli huiputettu Amerikasta Venäjälle 20-luvulla. Oloka hermostuu, ku Stalin vei siltä ompelukonehen ja tulla lompootteli rajan yli Suamehen ja meirän, silloosen kunnantaloon, talonmiäheksi.

Mulla oli aina harjootuksis ja näytöksiskin kurin joukos. Kahareksat sukat syntyy hariootusten ja näytösten aikana. Siälä juhulataloos on vapaaehtoostyäntekijänä sellaanen ranskalaanen nuarimiäs, Kevin. Se sitte kerraasti istahti mun ääreheni ja katteli tarkoon sitä mun tikkuamista. Se sanoo, jotta häntä kauhiasti kiinnostaa, jotta kuinka tua oikeen tapahtuu. Mä näytin sitte hitahasti. Kevin tuumas jotta hänkin haluaas kokeella. Mä kysyyn, jotta oikeenko toresta, johon Kevin sanoo, jotta joo, joo (suameksi). Lupasin opettaa, ku päästähän siitä näytelmähässäkästä.

Olimma sopinu, jotta tiistaina meen neliän jäläkihin nuarisotaloolle. Kevin siälä orotteli jo innokkahasti. Mä sanoon sille, jotta koska mun enklanti on niin huanua, niin tämön sellaasta lööning pai duuing -hommaa. Annoon sille kaks puikkua ja lankakerän. Otin ittekki samanmoiset. Sitte ruvettihin luamahan puikolle silimiä Siinä vaihees se kloppi sanoo, jotta on vasenkätinen. Mä totesin, jotta oppitunti taitaa sitte loppua, ennenkö se kerkes oikeen alakaakkaa. Kevin sanoo sitte, jotta kyllä hän voi opetella oikialla kärellä. No alootimma luamistyän. Saatihin 25 silimää puikolle, josta alettihin teherä kaulahuivia aina oikialla.

Alaku oli kyllä torella hankalaa. Ymmärtäähän sen, kun pitää teherä jotaki sellaasta, mihinkä ei oo mitään luantaasia kykyjä ja viälä ittellensä väärällä kärellä. Mutta mitä kauemman poika tikkus, sitä sujuvammaksi se muuttuu. Sen meirän n. pualentoista tunnin harjoottelun jäläkihin Kevinillä oli hyvä alaku, n. 4 cm tosi siistiä neuletta. Se sanoo, jotta hänen äiteensä ei ikänä usko tätä. Mä sanoon, jotta pyyretähän jotakuta vähä kuvaamahan sitä toimenpirettä.

Kevin on tosi suloonen ja ahkera poika. Siitä on ollu tosi palio apua ja ilua tuala nuarisotaloolla. Mutta kyllä mä silti pirän huippuna tuata kuinka nopiaa se oppii tikkuamahan ja viälä "väärällä" kärellä!