Ystävälläni, kampaamomestari, Merjalla on jälleen oppisopimusopiskelija. Opiskelija tekee ihan normaaleja parturikampaajan töitä valvovan silmaä alla, käy lähiopetusjaksoilla Valkeakoskella ja antaa sinne myös opinnäytetyönsä.

Haudehoidon opinnäyte lähestyy ja harjoituspäitä tarvitaan. Minä oon ollu harjootuspäänä ja koekaniinina siitä asti, kun Merja itse opiskeli. Tiistaina tuli soitto, jotta onko mulla torstaina mitää menua töitten jäläkihin. No eipä ollu, joten lupauruun haudehoitoon. Tiäsin sen vanhaksesta olevan ihanaa, joten olin oikeen hyvilläni tulevasta nautinnosta.  Hoidon kulku on seuraava. Ensin hiukset ja päänahka pestähän, sitte siihen siihen laitetahan sellaanen lämmin päänahkaa ja hiuksia hoitava "mönjä". Sen jälkeen päätä hierotaan monilla eri tavoilla. Hieronnan jälkeen pää laitetaan vielä hiustenkuivaajaa muistuttavaan laitteeseen, mikä puhaltaa lämmintä ja kosteaa ilmaa. Koska siinä laitteessa porisi höyryyn tarvittava vesi, tuli sellaanen tunne, että pää on perunakattilas. Lopuksi hiukset huuhdotaan ja kuivataan.

Mä niin nautin, kun mun päätäni "nypitähän" ! Ihanuutta lisäs se, jotta kaikki hiaronnat tuli tuplana. Merja nimittäin näytti eka kuinka teherähän ja sitte se oppilas toisti samat asia. Mä jo sanoonki niille, jotta sitä ei viälä tiäräkkää, mitä kuningasajatuksia mun päästäni pulppuaa, kun niin rupes veri pääs kiärtämähän. Aamulla, ku näytti harjaa päänahaalle, ei ollukkaa niin nautinnollista. Oli päänahka arkana.