Vilukissi se taisi haastaa mun tällääsehen. No niin, kattotahan, mitä sitä tosiaankin on jääny miälehen. Yhtäkää kirjaa ei oo täs ny hollilla.

1. Pikkunaisia L.M Alcottin kirjoittama tyttökirja, joka kertoo neljän sisaruksen elämästä. Siitä kuinka pitää oppia leviän elämän jäläkihin elämähän vaatimattomasti, ku isä on menettäny omaasuutensa autettuaan hyvästä syrämmestänsä jotakuta En osaa sanua, mikä siinä kirjas mua on nuarena viähättäny, mutta oon lukenu sen kirjan varmahan yli kymmenen kertaa. Oon toki lukenu ne jatko-osatkin: Viimevuotiset ystävämme, Pikkumiehiä ja Plomfieldin pojat, mutta mikään niistä ei kiehtonu samalla lailla kuin Pikkunaisia. Samaistin itseni kirjan päähenkilöön Jo´hin, vaikkei meis tainnu olla juurikaa mitää samaa.

2. Veljeni Leijonamieli Astrid Lindgrenin kirjoittama seikkailukirja. Kirja kertoo veljeksistä, jokka joutuuvat kuolemanjälkeeses elämäsnänsä huikiahan taisteluhun hyvän puolesta pahaa vastahan. Tämän tuosta se tarttuu kirjahyllystä käteheni ja luen sitä. Mm orotellesnani pääsyä syöpäleikkaukseen luin kirjaa. Ystäväni Hannu sanoo mulle, jotta mä käsittelin tierostamattani kuolemanpelkoa. Niin sitte vissihin.

3. Onnellinen mies  Arto Paasilinnan ratki hauska kertomus Siltainsinööri Jaatisesta. Jaatisen tapa elää ja asenne valtaapitävia ja yleistä mielipidetta vastaan aiheuttaa insinörille hupaisia ja jopa surkuhupaisia sattumuksia. Moon lukenu tämänkin kirjan usiampahan kertahan. Siitä löytyy joka kerta uutta hauskaa.

4. Ystäväni Oven Meany  Sen on kirjoottanu John Irwing. Mun pari kaveria suasitteli sitä mulle. Toinen oli itkeny koko aijjan vualaasti ja toinen oli nauranu aivan hillittömästi. Käskivät mun lukia ja ratkaasta, jotta oliko se surullinen vai hauska. No minen itkeny, enkä nauranu. Kirja heräätti mus kyllä palio ajatuksi. Päällimmääseksi jäi ehkä opetus, että ei tarvitte olla täyrellinen onnistuaksensa ja pärjätäksensä.

5. Piaf, Jumalani, kuinka olen elänyt.  Kirja on Simone Berteautin kirjoittama elämäkerrallinen kertomus Edith Piafista. Edithin elämä oli vuoristorataa ilon ja surun, menestyksen ja hyväksikäytön, rakastettuna olemisen ja hylätyksi tulemisen tivolissa. Vaikuttava kirja.

Siinä ne viis, jokka tuli yhtäkkiä miälehen. Mä voisin tähän haastaa vaikka Kaisan ja Hekun. Muukki saa osallistua, jos tuntoo omaksensa.

Mettumaaria kaikille!