Vilukissi haastoo, ei oikeutehen, mutta kertomahan kuus sattumavvaraasta juttua ittestäni. Tämon kuulemma joku meemi, vai oliskos se muumi tai nuuska muikkunen.

No kokeellahan ny mitä syntyy.

1.   Moon meinannu kakarana hukkua Lehemäjokehen. Rannasta alakoo laakia kallio, joka meni sine veten alle. Soli aiva jäisen liukas siälä veten alla ja mä liukastuun ja menin aiva uppeluksihin, enkä pääsny omin avuun pois, ku en osannu uira. Selaanen Vaasasta kesämökillä ollu Rita mun sitte pelasti. Nykyään moon toisen äänen uimamaisteri (vähä paremmat taidot ku maisterilla).

2.   Mut on meinattu Pariisis viärä "saunantaakse" ku matkustin pummilla metros. Mun kaverin kaveri oli siälä au-pairina ja opetti meille, kuinka kaks pääsöö yhyren hinnalla. No oltihin vähä liika varomattomia kokeellesnamma ja mä sukellin suaraa tarkastajan sylihin. Se kyseli lippua, mä kaivoon taskusta kourallisen käytettyjä, mutta ykskään ei ollu voimasoleva. Sitte se kirjootti mulle 50 frangin sakon. Mä näytin sille tyhyjiä taskuja, se otti mua käsivarresta ja vei takaasi aulahan, josta pääsi pihalle tai sai ostaa lipun. Mä kaivoon taskusta käypääsen lipun ja leimautin sen portilla ja liityin muiden joukkohon. Meidän linjanjohtaja sanoo, jotta "Mä luulin, jotta sun viärä saunanataakse". Jotaki sellaasta mäki pelekäsin.

3.   Omistan ja oon lukenu kaikki Harry Potter -kirjat. Kerraasti tuli puheeksi kummipoijjan tyänä kyseinen sankari. Mä tyhymänä kyselin, jotta anteeksi ny, mutta mistähän te ny maharatta puhua. Kummipoika suarastaan pöyristyy, mun tiätämättömyyttä. Sei voinu käsittää, jotta mä, lukeva ihiminen voin eres väittää, jotten tiärä. No jouruun sitte laihnaamahan kirjastosta ekan osan ja jäin totaalisesti koukkuhun. Sitte ostin kaikki siihen mennes ilimestynehet kirjat ja lopukki ilimestymisjärjestykses.

4.    Moon viättäny päivän Sinikka Sokan seuraneitinä. Siälä mun erellises elämäs oli tapana pitää sellaasia tulevaasuusseminaaria. No kerraasti siälä oli paneelin vetäjänä Leif Salmen ja ne siihen aikahan seukkas Sinikan kans. No Sinikka oli sillä joukos, vaikkei se seminaari sitä pätkän vertaa kiinnostanu. Paikallinen palopäällikkö pestas mun sille seuraneiriksi ja se ajelutti meitä naisia sitte johtoautolla ympäri pitäjää. Lopuuksi mä pääryyn syömähän Sinikan ja Leifin kans. Tai paremminki Sinikka meni keskeyttämähän Leifin ja jonku toimittajan haastattelusession, ihan vain esitelläksensä mun Lefalle. Sitte me söimmä yhyres karjalanpaistia.

5.    Mä en oo ikänä käyny Ikeas. Enkä mä usko, jotta mulla on mitää, mikä olis siältä ostettua. Ei mulla periaattees oo mitää Ikeaa vastahan, mä vain en tykkää mistää mammuttikaupoosta. Mua rupiaa aharistamahan ja mulle tuloo tuskanhiki. En käy Keskiselläkää, ku pakon eres. Samallaanen aharistus mulle tuloo laivojen ja lentokonehien lähtöterminaaliiski. Noon sellaasia paikkoja, mihinä mä en voi turvata selustaani ja mä aharistun siitä.

6.    Moon jänishousu. Mua ei kovin äkkiä saa joukkohon mihinkää yltiöpäisehen. Moltihin kerraasti opintomatkalla Moskovas. Soli sitä Gorban aikaa. Panimma pystyhyn kilipaalun, jotta kuka uskaltaa liimata miliisin manttelin selekähän ruiskukka-tarran. Mua kauhistutti jo pelekkä ajatus, saatika jotta olisin menny toteuttamahan. No ei sitä lopuuksi kukaan tohtinu toteuttaa, mutta sen sijahan me "paikkasimma" yhyren vologan ruasteisia reikiä niillä tarroolla. Vologa näytti huamattavasti komiammalta sen jäläkihin.

En tiärä mullistuuko kenenkää maailma näistä tiaroosta, mutta tulipahan ny julukaastua. En erityysesti haasta ketää. Ottakohon omaksensa kuka haluaa.